Historický radioklub československýKlubovní akce |
|||||||||||||||||||||||
|
Setkání sběratelů a příznivců historické radiotechniky v Hůrkách 10. 7. 1999Dle již dávno zaběhnuté tradice Historický radioklub československý organizuje dvakrát do roka celostátní setkání sběratelů starých rádií. Loni k nim přibylo ještě třetí, neformální setkání v létě v železniční stanici Hůrky na úzkokolejné dráze 206 Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. A to díky tomu, že vrchní velitel vlaků a kolejí Honza Šatava je i sběratelem starých rádií. I letos se tedy dohodlo, že se opět naloží auta starými rádii a pojede se do Hůrek. Pro vysvětlení: V Hůrkách je neobsazené nádraží, pronajaté jako rekreační zařízení a dřevěná bouda, sloužící za císaře pána jako nákladový sklad a dnes jako společenská klubovna. A v ní se vše koná. Setkání, již tradičně spojené s výměnnou a prodejní burzou přijímačů znamená, že asi týden před termínem sběratel probere svoje přebytky, z hromady určené ke spálení se vyberou ty nejlepší kousky, koupí se leštěnka zvaná Diava a vypukne renovační horečka. Tzn. hřebíky se zpevní rozpadající se skříňky, vše se důkladně napustí Diavou, do prázdných patic se zasunou zvlášť vybrané a schovávané nefunkční elektronky, doplní se chybějící knoflíky (zpravidla těmi, jichž má sběratel nejvíc), naplní se auto a jede se. Ovšem sem tam se objeví i přijímač v dost dobrém stavu, a hrající, protože vyjímka, jak známo, potvrzuje pravidlo.
Letošní Hůrky byly ve znamení deště. Ráno jsme přijeli a lilo jak z konve. Před nádražím pár aut, v nich zalezlí sběratelé, bouda dosud zamčená,
na péronu ve spacáku spal polský kolega Krzysztof, který přijel vlakem už předchozí večer.
A už to začalo. Z dražby moc fotek není, takže jenom slovně: Dražební komise podle seznamu volala postupně majitele ke svým hromadám, a jelo se. Přijímač Blaník, jednu korunu, dá někdo víc. Poprvé, podruhé, potřetí Blaník za korunu pro číslo 10. Atakdále. První přestávka se udělala, když přijel parní vlak s bufetovým vozem, který stál ve stanici asi 10 minut, tak byla šance koupit si kávu, pivo, sušenky. Lokomotiva je nádherná, U47.001, Malletova soustava, tzn. pára jde nejdřív do dvojice expanzních válců, tam vykoná práci a hadicí jde do druhého páru válců, tentokrát nízkotlakých a pak ven. Rozchod 76 cm. Ta lokomotiva stála kdysi na nádvoří Národního technického musea v Praze, kde tiše chátrala. Po náročné opravě dnes slouží turistům Jindřichohradecka.
Po občerstvení se pokračovalo. První zádrhel nastal, když jsme zjistili, že se majitel jedné hromádky nehlásí. Pak se ukázalo, že v tom vlaku zůstal, takže přijede asi za hodinu. Jeho seznam se odložil na konec a pokračovalo se. Část aukce se odehrála i venku, kde majitel přistavil dodávku s televizory. Moc jich neprodal, některé věci nechal i zadarmo.
Zlatý hřeb odpoledne nastal, když se mezi členy objevil neznámý starší pán a dožadoval se přijetí přijímačů do aukce. To je pan Batěk, rozneslo se šeptem. A skutečně, byl to on. Člověk známý svými odborně laděnými články na různá témata, sběratel superhetů pro milovníky varhanní hudby, polyhistor, ochránce národního zdraví jakostní výživou i abstinencí. Do aukce přivezl několik pěkných věcí, jakož i bílého Talismana 308U, které se tu a tam vyskytují a panují o nich rozepře, zda se takto vyráběly, nebo jsou to amatérské úpravy lakováním původních hnědých skříněk na bílo.
Burza se pomalu chýlila ke konci, mezitím ještě několikrát sprchlo, navrátil se i zapomenutý sběratel. Úspěšně se vybral příspěvek z dražby 5% ve prospěch HRČS, jednotlivci si mezi sebou povyměňovali rádia a peníze a nastal opačný jev, než ráno. Přesun příjímačů z boudy do aut. Pouze kolega z Polska, vybaven již tradičním rámem z kolečkové tašky začal balit rádia do novin a převazovat provázky, aby se nově nabyté skvosty nijak během přepravy nepoškodily.
Na závěr několik fotografií debatních kroužků a jednotlivých sběratelů, beze jmen, dotyční se jistě poznají.
|